Analisis Penerapan Media Pembelajaran Audio Visual Pada Program Kampus Mengajar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Exwan Andriyan Verrysaputro Universitas Jenderal Soedirman Author
  • Aoulia Indag Agysti Universitas Wijayakusuma Author
  • Dhiya Nabilah Putri Universitas Jenderal Soedirman Author

Keywords:

Audio Visual, Hasil Belajar, Kampus Mengajar, Media Pembelajaran

Abstract

Based on the observation of students' learning outcomes at SD N 2 Tanjung, data revealed that 95% of fifth-grade students did not meet the minimum learning mastery criteria. Therefore, there is a need to find ways to improve students' learning outcomes, one of which is by utilizing audio-visual learning media. In this study, the researcher aims to analyze the utilization of audio-visual learning media in the campus teaching program to enhance the learning outcomes, specifically for fifth-grade students. The research is conducted at Elementary School 2 Tanjung and falls under the qualitative research category, utilizing a descriptive qualitative method. Data collection involves the use of questionnaires and interviews, while data analysis employs techniques such as data reduction, data presentation, verification/drawing conclusions, and triangulation. The results of this study indicate a significant improvement in students' learning outcomes during participation in the campus teaching program, amounting to 81.89%. Based on these findings, the researcher recommends the utilization of audio-visual media to enhance students' learning outcomes.

References

Adnan, Mf., Sonang Siregar, P., & Rokania, S. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar (Vol. 4, Issue 2). https://jbasic.org/index.php/basicedu.

Akbar, S. (2018). Analisa faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja karyawan. JIAGANIS: Jurnal Ilmiah Manajemen dan Agribisnis, 3(2), 1-17. https://doi.org/10.31227/osf.io/v62c3

Arifin, M. B., & Wardani, Y. A. (2020). Pengembangan Media Audio Visual Menggunakan Contextual Teaching and Learning (CTL) dalam Pembelajaran Menulis Paragraf Narasi pada Siswa Kelas VII SMP. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 3(4), 373-384.

Fatimah, W., Iskandar, A. M., Abustang, P. B., & Rosarti, M. S. (2022). Media Pembelajaran Audio Visual Pengaruhnya terhadap Hasil Belajar IPS Masa Pandemi. Jurnal Basicedu, 6(6), 9324–9332. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i6.3287.

Fauziah, M. P., & Ninawati, M. (2022). Pengembangan Media Audio Visual (Video) Animasi Berbasis Doratoon Materi Hak dan Kewajiban Penggunaan Sumber Energi Mata Pelajaran PPKn di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6505–6513. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3257.

Fitriana, T. R., & Verrysaputro, E. A. (2021). Nilai Pendidikan Karakter Tokoh Prabu Kresna dalam Serat Pedhalangan Lampahan Tunggul Wulung Pathet Nem untuk Siswa Sekolah Dasar. Piwulang : Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 9(1), 43–52. https://doi.org/10.15294/piwulang.v9i1.43443.

Lestari, P. I., & Suastika, N. (2021). Indonesian Journal of Learning Education and Counseling Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual PPKn Muatan Persatuan dalam Keberagaman Artikel info. 4(1), 34–42. https://doi.org/10.31960/ijolec.

Mayoli, E., & Tamrin, M. I. (2024). Efektivitas Pembelajaran Dengan Menggunakan Media Audio Visual Pada Mata Pelajaran Pai Di Sdn 27 Ladang Hutan. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 2(1), 100–105.

Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2016). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. Sage Publications.

Mubarok, H., Aliansyah, M. U., Maimunah, S., & Hamdiah, D. M. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Terhadap Minat Belajar Siswa Di Pesantren Ainul Hasan (Vol. 1, Issue 7).

Nomleni, F. T., Sarlotha, T., & Manu, N. (2021). Pengembangan Media Audio Visual dan Alat Peraga dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah.

Nopitri, R., Irdayani, S., & Agama Kristen Negeri Palangka Raya, I. (2023). Problematika Guru Dalam Media Pembelajaran Audio-Visual Di Sma Negeri 4 Palangka Raya. Jurnal Ilmiah Pengembangan Pendidikan, 1(3), 1–13. https://ejournal.lpipb.com/index.php/inovasi.

Safitri, R. L., & Kasriman, K. (2022). Pengaruh Media Audio Visual terhadap Hasil Belajar Materi Siklus Air pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8746–8753. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3939.

Sapriyah. (2019). Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. 2(1), 470–477.

Verrysaputro, A., Sholikhati, N. I., & Wijayanti, L. T. (2022). 13(2), 153–157. https://doi.org/10.31764.

Verrysaputro, E. A., & Fitriana, T. R. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Kontekstual untuk Perkembangan Anak Usia 15 Bulan. Hadlonah : Jurnal Pendidikan Dan Pengasuhan Anak, 3(2), 142–149.

Verrysaputro, E.A., Subekti, P.A., (2023). Kontribusi Mata Pelajaran Muatan Lokal Bahasa Jawa Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka. In Jurnal Pengembangan Bahasa dan Sastra Daerah (Vol. 1). https://afeksi.id/journal3/index.php/jpbd/.

Widhayanti, A., & Abduh, M. (2021). Penggunaan Media Audiovisual Berbantu Power Point Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1652–1657. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.975.

Downloads

Published

2024-09-04

How to Cite

Analisis Penerapan Media Pembelajaran Audio Visual Pada Program Kampus Mengajar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. (2024). Journal of Learning and Educational Technology, 1(1), 1-7. https://ojs.indoscience.co.id/index.php/jlet/article/view/1